Gökmen Mert KURAL
Geçtiğimiz yıl temmuz ayında, Türkiye ve İngiltere önemli bir anlaşma imzaladı. İngiltere Hükümeti, Mersin’i Adana, Osmaniye ve Gaziantep’le bağlayacak yüksek hızlı elektrikli demiryolu inşaatı için 680 milyon sterlin (878 milyon ABD doları) tutarında finansman sağlayacağını açıkladı. Finansman, İngiltere İhracat Finansmanı Dairesi (UKEF) tarafından Ulaştırma Bakanlığı adına projeyi gerçekleştiren Rönesans Holding’e sağlanacak. Anlaşmada ilginç detay, verilecek olan destek, İngiltere ihracatçılarının projenin tedarikçisi olmaları şartına bağlanmıştı. İşte o detay olarak görünen şart, dün belli oldu. İngiltere merkezli çelik devi British Steel, Türkiye’de yeni bir yüksek hızlı demiryolu için ray tedariki anlaşması imzaladığını açıkladı.
ONBİNLERCE TON RAY ÜRETECEK
İngiliz şirket, sözleşme kapsamında Mersin Limanı’nı Adana, Osmaniye ve Gaziantep şehirlerine bağlamak üzere Scunthorpe’da “on binlerce ton” ray üretilecek. British Steel Başkanı ve İcra Kurulu Başkanı Xijun Cao, ihalenin kendilerine verilmesinden “büyük memnuniyet” duyduklarını söyledi. Cao, “Bu projeye British Steel adıyla eşanlamlı dünya lideri demiryolu tedarik etmeyi dört gözle bekliyoruz” dedi. Şirkete göre 177 mil (286 km) uzunluğundaki yeni güzergah, Türkiye’nin ikinci büyük konteyner limanını 150 milden daha uzak şehirlere bağlayacak ve CO2 emisyonlarını yılda 150.000 ton azaltacak.
ÇİNLİLER, 90 MİLYON DOLAR VERMİŞTİ
Her ne kadar İngiliz şirket olarak görünse de British Steel, aslında Çin sahipliğinde bir dev. 2019 yılında Çinli Jingye sadece 90 milyon dolara bünyesine katmıştı. 1967’de İngiltere’nin Scunthorpe kentinde kurulan British Steel, Hollanda ve Fransa ile birlikte 3 ülkede 4 farklı bulunuyor. Yüksek kalite tren rayları ve filmaşin de üreten şirketin portföyünde
Londra’da Heathrow Havalimanı ve Olimpiyat Stadyumu projeleri de olan şirket, ekonomik sıkıntılar nedeniyle zor günler yaşamış ve 2019 yılında satışı gündeme gelmişti. İşte o süreçte İngiliz şirketle, Türkiye’nin en büyük çelik şirketleri Erdemir ve İsdemir’in de sahibi olan OYAK Grubu ilgilenmişti. .Hatta satış için ön anlaşma imzalanmış ancak vazgeçilmişti. OYAK’ın ardından bu kez British Steel’i almak için Cengiz Holding devreye girmiş ancak bu görüşme de olumlu sonuçlanmamış, aradan sıyrılan Çinli Jingye, şirketi satın almıştı. Böylece 90 milyon dolara satılan British Steel, Türkler’e nasip olmasa da Türkiye’de milyonlarca dolarlık projeyi almış oldu. Hem de İngiliz Hükümeti’nin desteğiyle.
patronlardunyasi.com